Huisartspraktijk NieuwDelft hanteert volgens de vastgestelde richtlijnen van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) het wegblijftarief voor patiënten die zonder tijdig af te zeggen (herhaaldelijk) wegblijven op een afspraak. Het aantal patiënten, dat niet op een afspraak verschijnt, is de laatste jaren sterk toegenomen. “Vergeten” is de belangrijkste oorzaak. Vergeten is menselijk, maar ook het aantal patiënten dat de spreekuren in de huisartsenpraktijk wil bezoeken neemt nog steeds toe. Het is daarom voor een huisartsenpraktijk erg vervelend als iemand niet op een afspraak verschijnt. Het betekent tijdverlies, maar ook dat er op dat moment niet iemand anders kan worden geholpen.
Wat moet ik doen als ik niet op een afspraak kan komen?
Hebt u een afspraak en kunt u niet komen? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de assistente.
Hoeveel bedraagt het wegblijftarief?
De hoogte van het wegblijftarief is vastgesteld op € 12,50 per verzuimde afspraak. Dit bedrag kunt u bij de zorgverzekeraar niet declareren. Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die meerdere keren zonder tijdig afzeggen niet op hun afspraak verschijnen. U krijgt een nota van de huisarts thuisgestuurd. Voor afspraken bij de praktijkondersteuner GGZ die niet 24 uur van te voren wordt afgezegd, sturen wij altijd een rekening.
Wat kan ik doen als ik verhinderd ben?
Als u verhinderd bent, verzoeken wij u om uiterlijk 24 uur voor de afspraak contact op te nemen met de praktijk. Ook is het mogelijk om (24 uur per dag) de annuleerlijn in te spreken via 015-2121214.
Handige websites
Op de pagina's hieronder kunt u verschillende handige informatie vinden. klikt u gerust verder.